Assalamualaikum...



Thursday, November 25, 2010

Hmm...apa perasaan aku?

aku baru je habis novel 'Versus'...amacam?cepat tak?huh..cepat jugak la.so far so good.banyak yang aku dapat dalam novel tu.nak tau apa?baca la sendiri.tak rugi.sebab tu aku suka Hlovate!walaupun aku tak kenal dia.dia lelaki ke perempuan erk? aku pun tak tau la.tak dapat nak agak. orang yan berilmu tinggi macam dia tu ingat senang ke nak cerobah masuk dalam fikiran dia. susah beb! kalau setakat kawan-kawan sekolah tu...tengok muka pun aku dah tau dia orang nie ada masalah ke tidak.maklumla...air muka selalu berubah mengikut keadaan.tapi kalau orang bijak pandai macam Holvate tu...masalah besar macam bom atom tu pun silap-silap hari bulan dia selesai sendiri je.tu pun kalau kita tahu dia selesai sendiri kalau kita tak tahu yang dia ada masalah macam tu dan selesaikan sendiri...sorang-sorang? uhukksss...huhu...aku pun tak tahu...

berdasarkan tajuk di atas ada jugak la kena mengena dengan novel tu.susah nak terangkan.motif novel tu...hmm...cerita dia..lebih kepada penghijrahan remaja macam aku nie.kena tukar gaya hidup yang memang dah sebati dalam diri kerana wasiat.kalau nak faham apa yang aku tulis kena baca la!bila aku baca sampai habis...hanya satu yang bergegar dalam otak aku yang agak berkarat nie...susahnya nak jadi baik! dan aku bukannya baik sangat. baik maksudnya...ikut yang Allah suruh dan tinggal yang Allah larang. maknanya...solat..puasa..pakaian...bahasa...perlakuan...aku rasa semuanya tak lengkap lagi...mesti ada jugak satu dua perkara yang susah nak buat dengan betul. contoh...solat..memang buat..tapi mungkinkah diterima? khusyuk tak solat aku?kenapa tak khusyuk?

sendiri tanya sendiri jawap.jawapannya...pertama..godaan syaitan.kalau syaitan tu tak de senang la kita dan aku la jugak!syaitan tu tak pernah tido kalau dia tido aman la kita.(petikan dari buku Asuh).kedua...maybe diri sendiri.syaitan selalu menghasut anak-anak Adam dalam apa cara sekalipun.

jadi apa perasaan aku? aku rasa...hmm..tak tau la...sendiri fikir la..simpan dalam otak...sebelum tido selepas baca doa tido..fikir-fikirkanlah...bukan senang nak jadi baik tapi tak mustahil.setapak kita mendekati-Nya bertapak-tapak Dia mendekati kita.(petikan dari buku yang aku baca). hmmm...

No comments:

Post a Comment